Een stap terug/vooruit?

Ongeveer een jaar geleden besloot ik terug 4/5de te gaan werken. Omdat het (financieel) kon en omdat het voor ons gezin al eerder een beproefd en goedgekeurd recept was. Intussen zijn we een jaar verder en sta ik nog steeds achter onze beslissing van toen. Al had ik nooit kunnen inschatten dat het toch redelijk wat tijd in beslag zou nemen vooraleer we onze draai vonden in het nieuwe ritme.

Ik ben op woensdag thuis. Omdat woensdag de dansdag is van de dames en we meestal redelijk wat chauffeurtaken te verrichten hebben voor onze danseressen. Maar de voormiddag is voor mij: dan kan ik fietsen, bloggen en wat huishoudelijke klusjes inhalen. Woensdag is ook mijn kookdag: op mijn gemak boodschappen doen en daarna uitgebreid koken (en bakken). Waardoor mijn woensdagen al snel bijzonder gevuld raakten. Een groot deel van het jaar bleef ik – ondanks de vrije woensdag – toch een opgejaagd gevoel houden.

Want het is mijn enige vrije dag. De enige dag dat ik thuis ben vóór de echtgenoot en de kinderen. De enige weekdag dat ik kan (vooruit)koken. De enige dag dat ik “rustig” wat huishoudelijke klusjes kan doen of inhalen. Mijn blog- en fietsdag in de week. Voor ik er erg in had, had ik mijn vrije woensdag helemaal volgepland. Met zaken die in mijn hoofd al snel “moetjes” werden. Ik moest die laatste mand strijk wegwerken, gezond en uitgebreid koken, boodschappen doen, chauffeur spelen voor de kinderen en liefst ook nog een uur fietsen en bloggen. Een uitgebreid en ambitieus programma, maar het lukte. Toch de eerste paar weken.

Maar toen kwamen er hier en daar al eens kinkjes in de kabels. Als het woensdagplan niet lukte, of als de echtgenoot toch moest bijspringen bij het heen- en weer rijden, was ik diep vanbinnen teleurgesteld in mezelf. Ik was er niet in geslaagd mijn lijstje “perfect” af te werken. Ik bleef mezelf “opjagen” om toch maar mijn zelf bedachte moetjes te halen. Maar beetje bij beetje leerde ik toch loslaten. Leerde ik net iets minder ambitieuze to do-lijstjes maken. De echtgenoot sprong regelmatig – met plezier – bij. We verdeelden de ritjes en we gingen al eens een maaltijd afhalen. Er bleef al eens een mand strijk staan tot het volgende weekend en er werd al eens een fietsritje of een blog geschrapt. Stilaan verdween het opgejaagde gevoel, stilaan werd mijn vrije woensdag routine. Stilaan kreeg ik een haalbaar programma te pakken. En leerde ik mild zijn voor mezelf als het lijstje uit mijn hoofd toch niet volledig afgevinkt raakte.

Dus kan ik na een jaar zeggen dat we blij zijn met mijn 4/5de. Dat we het niet meer anders zouden willen. Het is een extra dag die ons allemaal ruimte geeft. Die me zelfs professioneel ook marge geeft: ik kan ervoor kiezen om – als dat nodig is – toch een tandje bij te steken en ook op woensdag te werken. In de wetenschap dat de week erna (of de maand erna) toch weer rustiger wordt. Dat er toch weer een woensdag komt waarop ik wat klusjes kan inhalen. Of net niet. En dan komt er zelfs een moment dat je het gevoel hebt dat je het voor mekaar hebt: het huis gekuist, gefietst, geblogd, lekker gekookt en zelfs nog wat tijd en ruimte voor elkaar. Dat het is zoals het moet zijn.

img_7145Toch blijft het een beetje wrang dat dit kan omdat we met twee zijn en omdat ons gezin dit financieel kan dragen. Het voelt ergens egoïstisch ten opzichte van al die andere (alleenstaande) mama’s en gezinnen die dit ook graag zouden willen, maar om verschillende redenen niet kunnen. Die nochtans ook snakken naar een momentje van rust in het midden van een drukke werkweek. Die ook graag een extra dagje zouden hebben om wat bij te werken (of net niet). Die ook graag tijd en ruimte zouden willen maken voor zichzelf en voor elkaar.

Waar blijft die 30 uren-week voor iedereen, die Femma zo graag wil realiseren?

8 thoughts on “Een stap terug/vooruit?

  1. Ik ben ook al vele jaren op woensdag thuis. Ook die jaren dat ik alleenstaande mama was, toen hoefde ik tenminste geen opvang zoeken voor de woensdagnamiddag. Eenmaal mijn zoon wat zelfstandiger werd, bleef ik 4/5 werken. Nu geniet ik van mijn dag: sporten, lezen, foto’s bewerken, maar ook boodschappen doen en koken. De rest van de klusjes spaar ik echter voor later, want ik wil op mijn vrije dag genoeg kunnen genieten, net als jij.

    • Dat genieten begint steeds beter te lukken, nu ik voor mezelf de lijstjes onrealistisch en onhaalbaar mag noemen. Toen ik mezelf de druk nog oplegde, was het net iets minder genieten…

  2. Ik heb met 3 kinderen lang fulltime gewerkt omdat ik die woensdag niet “kreeg”, toen ze naar de lagere school gingen “moest” mijn baas het toestaan, een hele opluchting. Nu werk ik al zeker 18 jaar 50%, in het middelbaar hebben de kids je nog meer nodig. Het kon/kan hier, het is idd ook bij mij soms wrang dat alleenstaande ouders het vaak veel moeilijker hebben!

    • Het klopt dat je kinderen je in het middelbaar nog meer nodig hebben. Misschien minder praktisch, maar net meer voor emotionele ondersteuning. Kleine kinderen kleine zorgen,… blijkt toch wel een serieuze kern van waarheid te bevatten. En net daarom ben ik zo blij met mijn dagje…

  3. Heel herkenbaar. Ik ben naar 3,5 dag gegaan maar ik heb geen flauw idee waar mijn tijd blijft. Ik ben om de twee weken een woensdag vrij en elke vrijdag, maar die woensdag wordt echt opgeslokt door allerlei dingen waarvan ik denk dat ze moeten. Lekker door de stad kuieren is er nooit bij…

  4. Wij werken bewust allebij 4/5 als man wordt dat niet positief onthaald cariére kun je vergeten want je gaat niet voor de 100% wat belachelijk is. Veel 4/5 werkers doen werk dat een ander in 5 dagen verwerkt. Mails blijven komen ook op de dag dat je er niet bent. Zo hebben we tijd voor zorg van oudere en kind (enkele jaren intensieve zorg gehad voor oudere die normaal al naar het rusthuis had gemoeten als je de dokter mocht geloven) . De sleur is er uit met zulke gebroken werkweek. De gezonde stres is er wel na een dag afwezigheid. Ik vindt het beter zo dan Ik 5/5 en mijn vriendin 1/2 dan zou haar job zeer beperkt zijn. Allebij kunnen we ons kunnen ontplooien in werk en privé wie wil dat niet.

Geef een reactie

