Tips voor zij die shoppen haten, maar geen kleren meer hebben…

Het zal u misschien verbazen, maar eigenlijk shop ik niet graag. Ik heb in de loop der jaren dus serieus wat trucjes opgebouwd om zo snel mogelijk zoveel mogelijk dingen tegelijk te kopen. Met uiteraard liefst zo min mogelijk risico op miskopen. En natuurlijk maak ik – als het dan toch echt nodig is – het shoppen zo aangenaam mogelijk.

  1. Zorg voor gezelschap. Minstens twee keer per jaar doen wij een shop-uitje. Een keer voor het winterseizoen, één keer voor het zomerseizoen. Het is een wederkerend uitje met een goede vriendin. Intussen zijn ook onze dochters (4 in totaal) meestal van de partij. We proberen dan zoveel mogelijk aankopen in één keer te doen: dat bespaart tijd en veel frustraties. En vind je niks, dan heb je toch een gezellige dag en leuke babbels gehad.
  2. Weet wat je staat. Het klinkt ongelooflijk onnozel, maar weten met wat je staat en welke kledingstukken of kledingstijl je absoluut niet flatteren, bespaart je tijd en geld. (En miskopen uiteraard.)
  3. Kies je winkels met zorg. Ik shop enkel de merken online die ik ken en waarbij ik mijn maten ken. Vaak geef ik trouwens nog de voorkeur aan shoppen in echte winkels. Ik heb zo mijn vaste adresjes. Het voordeel daarvan is dat ze jou kennen: je smaak en voorkeuren. Ik vind het trouwens ook fijn als je geholpen wordt door winkeldames die hun stiel kennen. Zij zorgen vaak voor een totaal-look. Als je een jurkje aanhebt, zorgen zij voor een vestje erbij, een juweel of een sjaal. Vaak zorgt dat voor verrassende combinaties.
  4. Neem een “afwijkende” en vooral eerlijke mening mee. Ik shop héél graag met de dochters. Als zij het goedkeuren, is het OK. Als zij hun bedenkingen hebben, dan wordt het zo goed als nooit aangekocht. “Sorry hoor mama, maar ik vond dat écht nog te oud voor jou.” “Dat was echt niks voor jou hoor, mama.”
  5. Steel met je ogen. Durf iemand wiens kledingstijl je bewondert, vragen waar zij shopt. Ook al gaat het om een collega die een pak jonger is dan jij. Het kan je ogen openen voor nieuwe mogelijkheden, voor nieuwe merken.
  6. Als je echt een hekel hebt aan shoppen, shop dan meteen bij opening of vlak voor de sluiting van de winkel. Dan is de kans dat je rustig kan shoppen een pak groter. Niks zo hatelijk als shoppen onder tijdsdruk. Of aanschuiven voor een paskamertje. Of moeten zoeken in een rommelhoop…
  7. Als je twijfelt, koop het niet. Tenzij je op citytrip in Amsterdam bent en je nog weken later tegen de echtgenoot loopt te zeuren over die éne prachtige pull die in België nergens te krijgen is (en ik spreek uit de periode voor het online shoppen). Als ik nu over iets twijfel en het achterlaat in de winkel, krijgt de echtgenoot nog steeds de kriebels van de herinneringen aan toen. Maar als je twijfelt, dan ga je het allicht niet dragen.
  8. Ben je instant verliefd, koop het dan. Dat overkomt mij vooral met schoenen. En ja, ik kan dus echt nog weken zitten mijmeren over dat ene paar dat ik toen heb laten staan. Als ze goed zitten en je vindt ze prachtig, koop ze dan.
  9. Zit iets écht goed, koop dan verschillende varianten van hetzelfde thema. Eenzelfde jeans in verschillende kleuren, eenzelfde bloesje in verschillende motieven,… Ik heb al jaren (min of meer) dezelfde handtas, in verschillende kleuren en de ene keer net iets groter dan de andere keer. Ik heb nu eindelijk een jeans gevonden die perfect past, dus haal ik elk seizoen een nieuwe variant.
  10. Vul je garderobe aan. Zorg dat je je nieuwe item met verschillende spullen uit je garderobe kan combineren. Een nieuw bloesje past best bij verschillende broeken/rokken. Een vestje kies je uiteraard niet enkel in combinatie met één rokje, maar probeer het qua kleur af te stemmen op de rest van de garderobe. Op die manier kan één nieuw item je hele garderobe meer schwung geven.
  11. Ga eens voor een opvallend accessoire, of neem eens een opvallende kleur. Kies voor glitterschoenen ;-). Durf af en toe eens uit de band te springen.

Terwijl u dit leest, breng ik al mijn goede voornemens in de praktijk. Wij zitten namelijk op ons jaarlijks shoppinguitje. Met een goede vriendin en de dochters als objectieve en eerlijke commentatoren. Of het resultaat opleverde, laat ik u later nog wel weten ;-).

12 thoughts on “Tips voor zij die shoppen haten, maar geen kleren meer hebben…

  1. Oh lieve deugd, een blogpost speciaal voor mij! (of zo lijkt het toch, haha). Die nr 2 is effe uitdagend geweest, na de zwangerschap was mijn lijf een ander geworden, en dat vond ik best moeilijk!

  2. Nuttige post! Ik HAAT shoppen, maar echt hé … Maar ik heb ook graag eens nieuwe kleren. Soms wou ik dat ik rijk was en dat ik iemand kon inhuren die er hetzelfde uitziet en die dan voor mij kan gaan shoppen.

    • Zou het helpen als je alles in een keer, op een plek zou kunnen vinden? Ik word vooral doodmoe van het over- en weer gehol en het frustrerende gezoek doorheen te veel winkels…

  3. Succes! Als ik een goede jeans vind die echt super past, dan koop ik er twee. Want anders verandert de winkel ineens weer zijn pasvormen en maten en blijf ik gefrustreerd achter 😉

  4. Ik doe het graag, maar ook omdat ik een man heb die dat graag samen doet! We maken er altijd wel een totaalconcept van…boekenwinkels, kleding, antiek, terrasjes, lekker eten!
    Succes voor jou!

  5. Steel met je ogen, vind ik wel een mooie. En waar kan ik dochters huren die me de waarheid zeggen over wat ik pas. Het lijkt me wel een concept met een toekomst. haha. Leuke opsomming verders.

  6. Hier schommelt het: soms doe ik het wel graag maar er zijn evengoed evenveel momenten waarop ik er helemaal geen zin in heb. Sowieso vind ik alleen gaan winkelen hatelijk, dus ik probeer om steeds of het lief of mijn mama mee te nemen op shoppingtrip.

Geef een reactie

