Mijn 5 favoriete steden

Vijf op vrijdag, naar een ideetje van Boston, baby! Zij deelde vorige week al haar 5 favoriete steden en bij deze doen ook wij een poging om onze top 5 samen te stellen.

Turijn 2016Dat er een Italiaanse stad tussen zit, zal mijn trouwe lezers zeker niet verwonderen. De keuze is zwaar: ik zag in Italië toch al redelijk wat steden en ze hebben allemaal hun charmes. Ik had voor San Gimignano kunnen kiezen, het leukste stadje in “ons” Toscane, maar ook Volterra, Firenze, Siena, Pisa, Rome en Assisi hebben vele troeven. En toch ga ik voor Turijn, Torino. Een stad die we pas deze zomer ontdekten. Een stad die ik altijd zwaar heb onderschat: in mijn hoofd was het een grijze, grauwe industriestad (Fiat) met een krakkemikkig voetbalstadion en een ploeg (Juventus) die typisch Italiaans catenaccio (klotevoetbal dus) speelt. Maar wat hebben we ons vergist! Turijn is absoluut de moeite van een bezoekje waard. Wij verloren er deze zomer ons hart en zullen er vast en zeker nog (vaak?) terugkeren…

Leuven is de Belgische stad die mijn leven op alle vlak veranderd heeft. Het was de stad waarvoor ik mijn dorpje voor het eerst verliet. Het was de stad waar ik eindelijk talen ging studeren, waar ik volwassen werd, waar ik mijn lief leerde kennen. Bovendien keerden we er sindsdien graag en veel terug. Leuven is een flashback naar een schone tijd (behalve in de examenperiode ;-)) en het is ook gewoon een gezellige en leuke stad. Je kan er lekker eten, we pikken er graag eens een filmpje mee en ook als winkelstad heeft Leuven vele troeven.

Tower BridgeDe echtgenoot begeleidde al jaren Londen-reizen, maar ik was er nog nooit geraakt. Tot hij me meenam en “zijn” Londen toonde. Het was liefde op het eerste gezicht, en dat voor een Romaniste in hart en nieren. Londen is gezellig en werelds. Ik heb er nooit het gevoel gehad dat ik in een miljoenenstad rondliep. Zolang je de winkelstraten maar vermijdt en je de Tower zo vroeg mogelijk ’s morgens bezoekt… Intussen keerden we er ook al eens terug met de dochters en ook zij genoten met volle teugen. Londen is en blijft de stad van Peter Pan, van Lady Di en van William Shakespeare.

Parijs. Evidemment! Een plek die geschiedenis ademt. Voor mij vooral de stad van Musée d’Orsay, het prachtige treinstation-museum waar je de fine fleur van het impressionisme vindt. Ik heb wel al eens de trein genomen om een dagje te gaan shoppen in Parijs. Ik heb de Eiffeltoren al verschillende keren gezien, ben naar de Notre Dame en de Sacré Coeur geweest en heb er alle toeristische must-sees afgevinkt. Parijs was ook het decor van een memorabele nacht op onze Frankrijkreis. Er was een overboeking geweest van ons geplande hotel en dus werd onze groep gesplitst. Wij kwamen in de wijk rond de Moulin Rouge terecht, in een op zijn zachtst gezegd dubieus hotelletje. Omdat de meisjes het niet vertrouwden, hebben we die nacht met een tiental op de jongenskamer geslapen. Daar kon de deur ten minste op slot en zat er geen gedroogd bloed op de matras… Maar voor de rest alleen maar veel liefde voor Parijs ;-).

CarcassoneTot slot wou ik ook nog een “oude” stad in mijn lijstje. Een stad uit mijn boeken. En dus kwam ik bijna spontaan uit bij Carcassonne. De stad van de Katharen. Daar heb ik heel veel over gelezen. Blijkbaar spreken die ketters ook nu nog steeds heel erg tot de verbeelding. Onder andere de boeken van Kate Mosse vertellen prachtige verhalen die vaak in deze streek hun wortels hebben. Het is altijd fijn om een plek te bezoeken waarover je zoveel gelezen hebt. Om de beelden in je hoofd aan de werkelijkheid af te toetsen. Carcassonne is prachtig. De stad op de heuvel. Van zodra je de stad in de verte ziet liggen, was ik al onder de indruk. Hier keer ik ooit nog terug.

Het lijstje is nog niet af. Natuurlijk niet. Er is nog zoveel te zien, er zijn nog zoveel steden die ik graag wil bezoeken. Misschien moeten we hier maar een jaarlijks terugkerend rubriekje van maken ;-)?

9 thoughts on “Mijn 5 favoriete steden

  1. Aaaah, Parijs! Minstens ene keer per jaar moet ik er eens doorwandelen. Helemaal verliefd op de stad 🙂
    Carcassonne is inderdaad heel indrukwekkend! Maar ook super druk. Althans in de periode dat wij er eens waren. Vooral bij de kinderen sprak dit tot de verbeelding 😉
    Mooi lijstje!

  2. Pingback: Waar ik rustig van word… | Tifosa

Geef een reactie

