Insomnia

Ik ben een moeilijke slaper. Altijd al geweest. Zelfs toen ik nog kind was, werd ik ’s nachts al regelmatig wakker. Ik zou zelfs op bepaalde momenten ook in mijn slaap gepraat hebben. Maar in die periode had ik vooral problemen met inslapen. Ik kon soms héél erg lang wakker liggen. Allicht is mijn gepieker daar ooit begonnen: als je urenlang wakker ligt, malen je gedachten nu eenmaal rondjes.

Toen ik de echtgenoot leerde kennen, bleek zijn aanwezigheid voldoende rustgevend om de inslaapproblemen te verhelpen. Alleen word ik nog altijd regelmatig wakker ’s nachts. Meestal rond een uur of drie. Dan moet ik even naar het toilet en moet ik iets drinken. Daarna slaap ik nog wel verder, maar meestal toch een pak lichter dan tevoren. Maar eigenlijk ben ik niets anders gewend: ik denk dat de meeste van mijn nachten rond een uur of drie wel eens onderbroken worden.

Op slechte nachten haal ik drie uur zelfs niet. Dan word ik al een eerste keer wakker rond 1u30 en slaap ik daarna een heel pak lichter. Na zo’n nachten ben ik ’s morgens niet helemaal uitgerust. Dan begin je al vermoeid aan je dag. Na een zware week – en teveel “slechte” nachten ben ik soms echt opgelucht als het vrijdag is. Dan weet ik dat ik kan uitslapen, dat ik even kan recupereren.

Het was weer zo’n moeizame week. Niet dat ik écht slecht sliep, ik denk dat er maar één 1u30 tussen zat, maar ik was deze week wel vroeg wakker (misschien kampte ik nog met de naweeën van het zomeruur). Ik was telkens tussen 5 en 6 uur wakker (de ene keer zat ik al wat dichter tegen de 5, de andere keer haalde ik gelukkig bijna 6 uur) en raakte daarna niet meer in slaap. Het was telkens alsof mijn lichaam dacht dat het de moeite niet meer was om me nog eens om te draaien, aangezien de wekker toch om 6u30 zou aflopen. En dus was ik tegen woensdagavond toch wel uitgeteld. Ik voelde het ook aan mijn ogen/wallen, die echt wat dikker en zwaarder wogen dan normaal.

Gelukkig is mijn verlof begonnen. En had ik voor de verandering eens een supernacht. Het was al na 5 uur toen ik voor het eerst wakker werd. En aangezien de wekker niet zou aflopen, kon ik me met een gerust geweten nog eens omdraaien. Het werd uiteindelijk 8 uur en ik ben voor het eerst in een dikke week nog eens uitgeslapen. Zodanig goed zelfs dat het voelde alsof ik een ganse dag op watten liep. Een beetje een wandelende zombie, na te zalig slapen ;-).

Gek hoe één goede nacht een wereld van verschil kan maken: nu heb ik het gevoel dat ik de wereld aankan, terwijl je je na een paar slechte nachten op rij vooral vermoeid en ontzettend kribbig voelt. Allicht komen er nu weer een aantal mindere nachten, maar daar kan ik weer even tegen. En we hebben verlof, middagdutjes zijn toegestaan ;-).

insomnia

(www.someecards.com)

15 thoughts on “Insomnia

  1. Tip van een slaaptherapeute: laat het middagdutje niet langer duren dan 20 minuten. De tijd die je overdag slaapt, is tijd die je ’s nachts wakker zult liggen.

  2. Heel herkenbaar, ik ben ook een vreselijk slechte slaper. Al is het wel zo dat ik na een paar nachten slecht te slapen terug eens een goede nacht heb. Alsof mijn lichaam weet van oei nu moet er echt wel wat meer geslapen worden. Geniet van de vakantie, de middagdutjes & rust goed uit!

Geef een reactie

