Op naar een gezonder leven ?

Bij mijn goede voornemens zit elk jaar wel het algemene “gezonder leven”. Meestal begin ik het nieuwe jaar met een overdreven fietsroutine, eet ik een paar dagen wat meer fruit dan normaal en weiger ik op het eerste Nieuwjaarsfeestje in januari dat éne glaasje bubbels. Twee weken later zijn de gezondere levenswijzen dan stilletjes in rook opgegaan. De fietsroutine lukt niet meer – geen energie – het fruit ligt stilaan te vergaan in de koelkast en op het tweede feestje in januari kon dat éne glaasje bubbels al geen kwaad meer. Het tweede ook niet trouwens.

Ook dit jaar was er bij het begin van het jaar weer het “gezondere leven”. De Cola Light-verslaving was al afgehandeld, nu was het tijd om het gezonder eten en het fietsen weer in de praktijk te brengen. Het liep echter moeizaam. Een veel te drukke januari (alweer) en dus was er geen tijd, geen evenwicht, geen ritme en geen goesting. Maar met de start van een nieuwe maand sloot ik me aan bij “Tournée Minérale”, bestelde ik “Nooit meer diëten” en haalde ik de hometrainer vanonder zijn dikke laag stof.

Lukt het? Bah, laat ons zeggen dat ik deze week “Nooit meer diëten” gelezen heb en dat ik nu weet dat “goede voornemens” 3 weken praktijk nodig hebben vooraleer de verandering ingesleten is en een gewoonte wordt. En dat we woensdag ongelooflijk veel fruit in huis gehaald hebben en dat ik sinds woensdag mijn fruitgehalte van deze maand vervijfvoudigd of zelfs meer heb. Wat niet moeilijk was aangezien ik in de 15 dagen tevoren géén fruit gegeten had en sinds woensdag toch wel een stuk of 10 kiwi’s, bananen, blauwe bessen en pompelmoezen. Maar na 3 dagen kan je moeilijk van een gewoonte spreken natuurlijk. Wat wel helpt, is de tip dat je met “alle kleuren van de regenboog” aan de slag moet. Kleurgevarieerd fruit en groenten eten, het is eens iets anders.

Het fietsen zijn we stilaan weer aan het opbouwen. Ik zou graag toch weer een drietal keer per week een uurtje fietsen, maar daar zitten we nog niet.  En Tournée Minérale ging ontzettend goed tijdens de eerste 10 dagen van de maand, maar tijdens het tweede weekend was een date met de echtgenoot én de verjaardag van een vriendin er te veel aan. Eén mojito en één glaasje bubbels, en grandioos door de mand bij Tournée Minérale. Maar ik heb wel van mijn drankjes genoten ;-).

Als het ook écht drie weken duurt vooraleer een goed voornemen erin gesleten zit, dan hebben we nog een lange weg te gaan. Maar het begin is er. Als nu het zonnetje nog een paar weken van de partij wil blijven, dan wordt het misschien écht wel een nieuwe levenswijze. De ontluikende lente, de eerste zon, het verlangen naar jurkjes, blote benen en een gebruind velletje doet mij automatisch gezonder eten en meer bewegen. Met de eerste zonnestraaltjes, de krokusjes en narcissen die opduiken, wil ik niet alleen bloemetjes in huis halen, maar heb ik ineens trek in (fruit)slaatjes, fietsen en wandelen.

Zien of de verandering dit keer standhoudt. Want we moeten eerlijk zijn, van zodra het (stort)regent, ganser dagen grijs is en de zon zich een paar dagen verborgen houdt, zakt ons energiepeil, verkiezen we een avond tv-sofa-hangen boven een intens fietstochtje van een uur en wordt er al eens sneller de voorkeur gegeven aan frietjes uit de frituur dan aan een heerlijk kleurgevarieerd slaatje. De wil mag er dan wel zijn, het vlees durft al eens zwak zijn…

3 weken en we hebben een gewoonte. Nog 18 dagen te gaan!

health

(www.someecards.com)

Advertentie

9 gedachten over “Op naar een gezonder leven ?

  1. Goede voornemens zijn altijd goed, zelfs als je ze maar korte tijd volhoudt. Ik zit redelijk op een gewoonte-peil nu, al zeg ik het zelf. Het 5:2 dieet, dat eigenlijk geen dieet is, maar kom, aangevuld met wat Pascale Naessens verkondigt, véél meer bewegen en niet drinken (voorlopig). Ik voel me veel beter in mijn vel. En zondigen mag, dus geen sprake van ambetant lopen. Alleen mijn koffieverslaving hou ik niet onder controle.

  2. Ik had hetzelfde voornemen 🙂 Op 2 januar gestart met het boek The Green Happiness, dat is 50 dagen lang plantaardig eten. Wonderwel heb ik het weten vol te houden. Het hielp dat voor elke dag alle recepten stonden uitgeschreven. 1x per week boodschappen doen, het weekmenu volgen en veel tijd vrijmaken om te koken: dat zijn de dingen die ik ga meenemen vanaf volgende week, als de 50ste dag gepasseerd is. Wat mij ook helpt: er zelf niet al te veel focus op leggen, op dat voornemen, maar gewoon doen. Zo krijg je sneller het gevoel dat het een gewoonte is en niet iets opgelegd.

  3. Je bent ook maar een mens hé, en als het woordje “moet” verschijnt gaat het meestal direct fout..
    Je gezond verstand gebruiken, dan kom je al een heel eind! 😀

  4. Ik snap je helemaal, ik neem me altijd maar weer voor om fruit te eten op mijn werk ipv een koek tussendoor, maar ergens halverwege de week strandt dat voornemen weer genadeloos… Je lijkt alvast heel goed bezig!

  5. Vroeger at ik ook bijna geen fruit, het kwam er gewoon niet van.
    Nu ben ik gestart met ’s morgens havermout te eten met zaden, pitten en 2 stukken fruit. Zo hoef ik in de loop van de dag geen fruit meer te eten!

  6. Pingback: Op naar een gezonder leven? – deel 2 | Tifosa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s