De laatste loodjes…

De kerstvakantie is op komst. Voor de jongste is het al zo ver: zij had vandaag haar laatste examen. De oudste en de echtgenoot gaan nog een druk leer- en verbeterweekend tegemoet en de mama moet nog 2 dagen werken volgende week vooraleer we hier allemaal samen een stapje terugzetten. De laatste week zal nog pittig worden, vooral voor de echtgenoot: de laatste verbeterwerken tegen de klok, daarna 2 dagen deliberaties en ook nog een oudercontact. Gelukkig kan ik wel al een stapje terugzetten en kan ik volgende week zijn drukte een beetje opvangen.

Al hebben we zelf ook nog een rijkgevuld programma: we moeten nog aan de christmas shopping beginnen, we hebben een kerstfeestje gepland en zullen dus ook nog wat uit de kookpotten mogen toveren. Maar ons menu is al opgesteld en dankzij de vrije dagen volgende week kan ik al wat op voorhand werken. Maar vanaf kerstmaandag wordt het echt rustig.

Ik geniet elk jaar met volle teugen van de kerstvakantie. Ik neem de volledige periode vrij en eigenlijk is dit de enige periode in het jaar dat ik zolang gewoon thuis ben. Dan vallen de “moetjes” even voor twee weken weg en kunnen we genieten van de simpele dingen des levens.

Uitslapen. Gelukkig zijn onze dochters al in hun tienerperiode. Blijkbaar hebben hun stelsels dan nood aan meer slaap, waar wij dan mee van profiteren om een paar maanden slaap in te halen ;-).

Uitstapjes. Een shoptripje hebben we al gepland en ook een bezoekje aan de Harry Potter Expo staat op ons programma, maar voor de rest zijn onze dagen leeg. De agenda is volledig blanco. Er is dus ruimte om te improviseren, om eens voor een dagje zomaar ergens heen te trekken, maar we laten de mogelijkheden open. We kunnen er ook voor kiezen om gewoon een dagje thuis te blijven, om allemaal, ieder op zijn eigen plekje met een boek in de zetel te duiken en ons even te verliezen in een pakkend verhaal. Geen gerush, gewoon dag per dag bekijken of we zin hebben om iets te doen, of niet. Dat is pas luxe, dat is pas vakantie.

Kwalitijd, met zijn tweetjes, met zijn viertjes. Het is een drukke feestperiode, we vieren ook graag in ruimer familieverband, maar tussenin is het dan gewoon fijn om samen tijd door te brengen. Met ons viertjes, maar we zullen ook wel even tijd maken voor ons tweetjes. December is traditioneel een hectische maand voor de echtgenoot met de examenperiode, veel kwalitijd schiet er dan niet over. Dat maken we dan wel dubbel en dik goed tijdens de vakantie.

Het huishouden. Dat stopt uiteraard niet de komende vakantieperiode: er zal gekookt worden, gewassen en gestreken. Maar ik hoef er niet alles in sneltreinvaart door te draaien in een weekend, wil ik niet met een achterstand aan de werkweek beginnen. Het kan in stukjes en beetjes en als we eens een dag geen zin hebben, is er geen man overboord, dan is er morgen een nieuwe dag. Eigenlijk geniet ik daar van. Er zal tijd zijn om te koken, misschien zelfs om eens te bakken en te experimenteren en tussendoor kan er al eens een mandje strijk passeren. Er zal wat minder druk achter zitten en dan valt het voor mij allemaal wel mee.

En hoewel mijn hoofd stiekem al begint te denken, “misschien kunnen we hier en daar toch een klein opruim- of ander projectje inplannen”, gaan we dat toch maar niet doen. Geen plannen, geen projecten groot of klein, gewoon thuis genieten en even tot rust komen. Benieuwd hoe lang ik dat weer ga volhouden ;-).

7 thoughts on “De laatste loodjes…

  1. Echt heel hard nood aan hier! 😀 Zoals overal, heb ik de indruk 😉 De eerste week is hier vooral keihard genieten en niet teveel vooruit plannen, gewoon zien wat de dag brengt en in wat we die dag zin hebben. De tweede week, als de bengels naar de exen zijn, is vooral om verder te doen aan de verbouwingen en wat extra ‘just the two of us-time’ 😉

Geef een reactie

