Mijn dochter is niet “lekker”

Vorige week stond er bij ons nog eens een schaatsuitje gepland. Met de dochters en aanhang waagde ik mij tijdens een mooie namiddag aan het discoschaatsen. En het lukte! Ook ik bleef recht op mijn schaatsen ;-). Terwijl ik samen met de jongste rondjes draaide, amuseerde de oudste zich uitstekend met haar vriendin. De sfeer was goed: gekleurde spots, af en toe een rookkanon, het was niet te druk en ook de muziek was best te pruimen. De jongste maakte er een sport van om de mama zoveel mogelijk te dubbelen en het was leuk.

Een klein donderwolkje aan een verder rimpelloze dag was de opmerking van één van de schaatsers aan het adres van de oudsten: “Mijn broer vindt je lekker”. Tot 2 keer toe. Ik heb het laten passeren. En dat ligt bijna een week later nog altijd op mijn maag.

Dat ik als mama moet wennen aan het feit dat de dochters opgroeien, staat als een paal boven water. In mijn ogen is het helemaal nog niet zo lang geleden dat ik zwanger was en dat dat piepkleine baby’tje voor het eerst in mijn armen werd gelegd. Dat baby’tje waar ik toen op slag verliefd op werd en dat ik toen voor eeuwig beloofde te beschermen. Dat ik wilde behoeden voor alle pijn, leed en verdriet in de hele wereld. Maar ze groeien op en je leert loslaten. Al snel heb je door dat dat beschermen misschien toch niet zo’n bereikbaar ideaal is en dus probeer je hen weerbaar te maken. En je probeert hen te laten experimenteren, je laat hen eens met hun kop tegen de muur lopen en je hoopt dat ze hun lessen zullen trekken. Al doe je dat – volgens hen – zeker niet vaak genoeg en vooral niet vroeg genoeg.

Dat er op een bepaald moment jongens op hun pad zouden komen, was voorspelbaar. Dat zij er eerder aan toe blijken te zijn dan wij, lag ook voor de hand. Waar is de tijd dat ik hen nog kon wijsmaken dat ze niet mochten kussen voor hun 28ste? En ze – in fasen – doorkregen dat de mama en de papa zich daar zelf niet aan gehouden hadden (ah ja, want toen wij 28 waren, waren we al getrouwd en was de oudste net geboren)

Maar toen een 12-jarige gast de oudste meisjes “lekker” noemde, had ik het toch wel even moeilijk. Gelukkig was ik niet de enige. Ook mijn dochter kon de woordkeuze niet echt waarderen. “Lekker, dan lijk ik een ding uit de winkel waar je even wil in bijten”, zei de oudste achteraf. Of het als een compliment bedoeld was, weet ik niet, maar zo kwam het in ieder geval niet over. Wel relativeerde ze het ook: “het is maar crapuul van de ijsbaan, mama, het is nog niet zo erg”.

Dat weet ik 5 dagen later echter nog altijd niet. Een 12-jarige jongen die hem onbekende meisjes van 14 “lekker” noemt, moeten we zijn bedenkelijke woordkeuze dan maar “jong en naïef” noemen? Een jeugdzonde? Een gebrek aan opvoeding? Of is dit een teken des tijds? Is dit nu wat men noemt de generatiekloof en ben ik te oud geworden om dit te begrijpen?

Toch, als ik een tip zou mogen geven aan de would-be Casanova: let op je woordkeuze als je je verleiding succesvol wil afronden. En nog eentje: het helpt absoluut niet als je dit spelletje tegelijk ook met andere meisjes probeert. Want dat hebben onze dames echt wel door hoor, ook al probeer je dit in jouw ogen discreet een halve ronde verder.

6 thoughts on “Mijn dochter is niet “lekker”

  1. Jammer genoeg komt dit vaker voor dan men zou willen. En ik weet niet zeker of dit als “jeugdzonde” bestempeld kan worden, gezien het feit dat onbekende jongens/mannen van minstens twintig jaar (en daarbij dan nog eens hoogopgeleid, aangezien ze naar de universiteit gaan) op een avondje uit ook wel eens zonder gêne in je billen durven knijpen. Een onverzorgde man van in de vijftig (of misschien zelfs ouder) die een zestienjarig meisje over de rug streelt en vraagt “waar ze dat nog hebben gemaakt”, het is mij ook al voorgevallen. Ik wou dat ik kon zeggen dat het overgaat, maar jammer genoeg zullen vanaf nu de commentaren alleen maar toenemen. Ondanks het feit dat men de voorbije jaren enorm vooruit is gegaan inzake gelijkheid tussen man en vrouw, zijn er toch nog grote verschillen. Vrouwen (en ook jonge tienermeisjes, zo blijkt) worden nog steeds gezien als een stuk vlees. Uiteraard niet door alle jongens en mannen, ik wil heus niet iedereen over dezelfde kam scheren. En ook niet in alle contexten: als ik in Leuven over straat loop in het midden van de namiddag, heb ik echt geen schrik om aangesproken te worden door een man met foute bedoelingen. Maar dat maakt het niet minder oké om tijdens een avondje stappen met vrienden (of een namiddagje stappen, in jullie geval) plots het beest uit te hangen en meisjes/vrouwen niet meer te zien als mens, maar als vlees. Het is belangrijk dat beide dochters leren hoe ze zich hiertegen kunnen verweren of hoe ze moeten reageren. Zeker de eerste keren sta je vaak met je mond vol tanden, gechoqueerd dat zulke zaken heden ten dage nog moeten en kunnen voorvallen. Die jongens mogen echt wel eens op hun plaats gezet worden, in de hoop dat ze de volgende keer wat beter nadenken (al betwijfel ik of het effectief iets uithaalt, maar toch.)

  2. Ik zou me als ik jou was vooral optrekken aan het feit dat je dochter duidelijk kieskeurig is over de oneliners die haar kunnen boeien 😉 Er zullen nog sukkels genoeg zijn die in niet mis te verstane taal haar zullen benaderen, maar zo te zien zullen ze wel wat gevatter en respectvoller uit de hoek moeten komen! Chapeau voor je dochter (en de opvoeding waarvan ze het resultaat is 😉 )

  3. Ik heb dus zo’n would-be Cassanova in huis,…..en geloof het of niet, maar de meisje zitten achter hem aan, komen naast hem op de bus zitten om contact te zoeken,….hij heeft ze uit te kiezen,…en blijkbaar wordt er anders omgegaan onderling,……ik probeer met hand en tand de waarden en normen erin te drammen, maar of het helpt, ik brand alvast een dikke kaars, voor veel wederzijds respect,………….

  4. Dat jongens van 12 zoiets zeggen kan voor een stuk zeker aan de opvoeding liggen, ik weet zeker dat onze zonen ( en dat zijn geen “seuten”) op 12 jaar nog bezig waren met denken aan het voetbal en kampen bouwen. We hebben ze ook altijd geleerd om respect aan de dag te leggen…
    Ik denk dat bij veel jongeren “fout”gedrag ook te maken heeft met welke vrienden ze omgaan.
    Je dochters voor zichzelf leren opkomen is de boodschap, ze zullen niet in 7 sloten tegelijk lopen 🙂

Geef een reactie

