Belastingen met uitstelgedrag geeft stress

30 juni 2015. Het einde van het schooljaar én de dag dat de belastingaangifte binnen moet. Ja, wij doen dat nog op de ouderwetse manier: wij vullen nog altijd papieren in. En dat is mijn schuld. Elk jaar, begin juli, neem ik mezelf voor tegen volgend jaar in orde te zijn om alles via de computer te doen, maar telkens opnieuw wordt het einde juni, heb ik alweer geen token aangevraagd of heb ik alweer die kaartlezer niet in huis gehaald.

En dan kan ik dus zelf weer aan de slag met alle papieren. Want ik doe mijn belastingaangifte zelf. Stiekem vind ik dat een uitdaging: het bijeenzoeken van alle papieren, het ingeven van alle codes en dan via KBC online even checken hoeveel we dit jaar terug krijgen of moeten opleggen.

Alleen slaag ik er op één of andere manier de laatste jaren niet meer in om er op tijd aan te beginnen. Als je marge hebt om alles bijeen te zoeken (en eventueel in laatste instantie nog even rond te bellen op zoek naar dat laatste bewijsstukje) is het leuk. Als je voor de verandering weer eens wacht tot de voorlaatste dag om eraan te beginnen, is het stressen. En uiteraard zaten we dit jaar weer in het uitstelbootje.

Maandagmorgen 8:30 uur. Paniek! “Er ontbreekt een papier. Ik weet niet hoe ik het moet doen met onze lening (na de herfinanciering). Waarom wacht ik nu toch altijd tot het allerlaatste nippertje om er weer aan te beginnen?” Een kleine twee uur, veel stress en een paar telefoontjes later was onze aangifte ingevuld, hadden we alles gekopieerd én moest onze brief enkel nog op de bus gedaan worden.

Intussen heb ik uiteraard alweer het vaste voornemen gemaakt om het volgend jaar wél eens op tijd én via tax-on-web in te vullen. In de wetenschap dat het toch weer snel einde juni zal zijn en ik allicht weer rapraprap de papieren zal invullen 😉

2 thoughts on “Belastingen met uitstelgedrag geeft stress

Geef een reactie

