Nele binnen 5 jaar: wie is ze, wat doet ze, wat drijft haar?

toekomstTiny en Romina schreven eerder al een blogje over wie ze zijn en wat ze zullen doen binnen 5 jaar. Dat zorgde alweer voor inspiratie 😉 Waar zie ik mezelf en mijn omgeving binnen 5 jaar?

Binnen 5 jaar is mijn oudste bijna 19, de jongste net 16 geworden. Ze gaan dus allebei al uit. Help! Slapeloze nachten in het vooruitzicht 😉 En dat de papa zijn geweer al maar klaar houdt om de mannelijke aanbidders van ons erf te houden. Een paar jaar geleden kon ik nog met uitgestreken gezicht volhouden dat die hier niet binnen kwamen voor hun dertigste (en protesteerden ze ook niet écht hevig wegens eikes, bah en dat is vies…) maar intussen hebben ze allebei hun optelsommetjes gemaakt en zijn ze tot de conclusie gekomen dat mama en papa wel al op hun 27ste (bijna 28) getrouwd waren. Mijn vlieger gaat dus niet meer op… Voorlopig staat de leeftijdsgrens op 21, en lacht de oudste daar eens goed mee 😉

De oudste zal binnen 5 jaar ook allicht al in haar eerste jaar hoger onderwijs zitten. Zoals het er nu naar uit ziet, zal zij haar weg zoeken binnen de humane wetenschappen. Talen, (oude) geschiedenis: de mogelijkheden liggen nog voor haar open, maar de interessesfeer is wel al duidelijk. Interessante richtingen, dat kunnen we niet ontkennen met een mama en een papa die ook allebei Talen studeerden. Economisch iets minder nuttig, naar ‘t schijnt. Ik geloof dat ook zij met haar (mogelijke) keuze valt onder die richtingen die “niet opleveren” en daardoor momenteel absoluut niet hoog staan aangeschreven. Ben ik van plan haar alsnog in een “economisch meer rendabele richting” te duwen? Absoluut niet. Allebei onze dochters moeten studeren wat ze graag doen. Zij gaan immers – zoals het er nu naar uitziet – nog een lange carrière tegemoet. Dan kan je maar beter iets kiezen wat je interesseert.

De jongste zal net in haar vierde middelbaar zitten. Voor haar worden het ook spannende jaren: voor het eerst uitgaan, verliefd worden, een paar mooie schoolreizen in het verschiet. De jaren om van te genieten, ook al besef je het zelf op dat moment niet echt. Ook al puber je nét dan en ben je soms heel erg onzeker over wie je bent en wie je wil worden.

En wij? Tegen dan zijn we 25 jaar samen, waarvan 20 jaar getrouwd. Dat wordt nog eens tijd voor een groot feestje! Misschien vieren we ons jubileum wel in New York? Misschien heb ik tegen dan toch tijd gevonden om dat boek uit mijn hoofd neer te schrijven. Wie weet met succes? Allicht zit ik tegen dan met een writer’s block en ben ik ervan overtuigd dat het boek een toevalstreffer was en dat ik er nooit meer ga in slagen om dat te herhalen… Zit ik zonder inspiratie en schrijf ik nog steeds blogjes, waarin ik mijn trouwe volgers om ideeën en inspiratie smeek.

In het algemeen hoop ik dat we binnen 5 jaar toch terug meer samenhorigheid creëren in plaats van telkens opnieuw op onze eigen zogenaamde verantwoordelijkheid gewezen te worden. Ik hoop dat we – net als het bij mijn grootouders wel was – terug tijd zullen hebben om onze stoelen voor onze deur te zetten bij goed weer om gewoon een praatje te slaan met de buren. Ik hoop we tegen dan meer begrip opbrengen voor mensen die tegen hun eigen grenzen aanbotsen, die het even niet meer zien zitten of die ongewild in een moeilijke situatie belanden. Ik hoop dat we tegen dan opnieuw fouten mogen maken zonder dat daar onmiddellijk de rekening voor gepresenteerd wordt. Ik hoop op meer warmte, meer samenhang. Minder rekenen, meer leven.

12 thoughts on “Nele binnen 5 jaar: wie is ze, wat doet ze, wat drijft haar?

  1. Wat een mooi stuk, Nele. Ook dat je niet enkel op jezelf focust, maar op heel je gezin en ook de omgeving/maatschappij. En dat het allemaal niet materieel is :).

  2. Kan ik begrijpen, ik weet niet hoe er nog meer moet kunnen en willen … Ik hoop dat onze kinderen gewoon simpelweg gelukkig kunnen worden. Ik hoop dat jouw kindjes niet zijn zoals mij hihi want dan komt dat eerste liefje vlugger, zijn ze na hun studies bewust gehuwd en zwanger een maand nadien 😁

  3. Over 5 jaar ben ik 47 en mijn zoon 20,…..en hoop ik dat hij op zijn poten terecht is gekomen en dat ik met mijn lief kan genieten in een maatschappij waar iedereen eens wat minder met zichzelf bezig is,……

  4. Mooie vooruitzichten. En inderdaad, laat ze studeren wat ze willen, het niveau dat ze gehaald hebben (bachelor/master) zal uiteindelijk toch het zwaarst doorwegen als ze later op zoek zijn naar een job. Daar wordt je loonbriefje van afgeleid. En de meesten belanden toch compleet ergens anders dan daar waar ze voor gestudeerd hebben.

  5. Ik was ook 22 en int hoger afgestudeerd 😉 gelukkig nog niet op mn 19e, dat zou me niet gelukt zijn. Verder klinkt de toekomst vrolijk, prachtig!

Geef een reactie

