Vrolijk Paasfeest!

Nele PasenPasen. Eitjes rapen, lekker eten en koers kijken 😉 Zo ziet de dag bij ons eruit. Al jaren. Zelfs al toen ik een kind was. Wij werden toen meestal gewekt door onze nicht en neef, de buurkindjes. Wij hadden toen al meer moeite met opstaan en dus hoorden we de gilletjes van opwinding tot boven. “Ja, ik heb er één gevonden.” “Oh, wat een mooi, kom eens kijken…” Dan waren wij ook niet meer te houden natuurlijk. Stel dat ze aan onze eieren zouden zitten…

Wij zochten telkens een combinatie van geschilderde (eigenlijk getekende) kippeneieren en hun chocolade varianten. De mandjes stonden al klaar in de keuken en dan mochten we de tuin in. Rennen was dat. Om ter snelst zoveel mogelijk eitjes verzamelen. We waren ook niet altijd even voorzichtig; minstens één kippeneitje overleefde onze zoektocht niet. Soms werd er wel eens geroepen “Nele, ik heb jouw eitje gevonden”. Mijn ouders tekenden immers ook onze naam op de eitjes en die met een andere naam erop liet je natuurlijk liggen. Nadat we alles gevonden hadden en ontbeten, gingen we samen met ons nichtje en neefje nog eens op zoek naar de achterblijvers. Normaal gezien hadden onze ouders wel geteld, maar het kon in onze ogen natuurlijk altijd zijn dat er eentje achterbleef en dat konden we niet laten gebeuren natuurlijk 😉

Ook bij onze grootouders mochten we eitjes gaan rapen. Bij mijn meter en peter herinner ik me niet meer zo veel. Daar was de hof ook niet zo groot. En dus hadden ze dat in een bepaald jaar opgelost door de eitjes ook in de kippenwei te verstoppen. Ik herinner me nog goed dat ik als kind daar toch mijn bedenkingen bij had. “Hoe weet ik dan dat ik de eitjes van de Klokken neem en niet die van de kippen? Dat zal je wel zien (ze waren gekleurd). Peter, ik ben bang van de kippen, ik durf dat niet. De kippen zitten in hun kippenhok hoor, die kunnen er niet uit…” En dan ga je met een klein hartje toch die wei in, maar al snel ben je zo aan het opgaan in die zoektocht dat je alles rond jou gewoon compleet vergeet…

Bij mijn oma en opa was Pasen echt een struggle for life. Mijn grootouders hadden liefst 8 kinderen, we waren met 18 kleinkinderen. Ook hun gazon was niet bepaald groot. Kan je je voorstellen wat dat gaf als die 18 kleinkinderen tegelijk werden losgelaten om eitjes te zoeken? Trauma’s hebben we er niet aan over gehouden. Je leerde snel en slim te zijn. De kleintjes stopten bij het allereerste eitje dat ze tegenkwamen, dus holden de groten meteen naar de verste uithoek van de tuin om vanaf daar tegen sneltreinvaart naar het begin terug te werken…

En vasthouden wat je had… De eitjes die we vonden, moesten we verzamelen. Die werden achteraf immers eerlijk verdeeld. Maar daar waren de kleintjes onder ons het natuurlijk niet mee eens. Als zij er per ongeluk toch in slaagden een chocolade-eitje in hun handjes te krijgen, lieten ze dat niet meer los. Eerlijk verdelen? Daar hadden zij geen boodschap aan. Vasthouden en recht het mondje in, ja. Wat dan weer tot luidkeels protest leidde bij de groten. “Moeke of Vake, die eet dat op, dat mag toch niet?”

Nele Pasen3Lang duurde dat zoeken echter nooit. Hoeveel eieren er ook lagen, op een kwartiertje waren ze altijd gevonden. Maar daar hadden mijn ouders (en ook de nonkels en tantes) wel iets op gevonden. Zij namen eitjes uit de doos om ze terug te verspreiden. Maar dat was een moeilijke, hoe groter we werden, hoe beter we de eitjes herinnerden. “Hoe, maar ik had die toch al gevonden? Is er nog zo eentje?” En dus werden er stilaan ook “blanco” kippeneitjes verstopt. Die Paasklokken hadden nooit tijd genoeg om ze allemaal te versieren…

Het zijn herinneringen die ik koester. Maar toen ik zelf kinderen kreeg, bleek dat het nog oneindig veel leuker is om je kinderen bezig te zien. Om diezelfde gelukzalige kreten te horen, om hen in rotvaart alle eitjes bijeen te zien zoeken…  En dan zet je – zelfs op een feestdag – die wekker onmogelijk vroeg om de hele tuin vol te leggen…

Vrolijk Pasen!

2 thoughts on “Vrolijk Paasfeest!

Geef een reactie

