Gezond ontbijten met havermout

Deze week had ik late shiften op het werk. Er was dus tijd en ruimte om te experimenteren met een gezond ontbijt. Na de goed raad van Misssexandthecity, Prinsesopdekikkererwt en Tiny was ik deze week echt wel gemotiveerd om er gezond in te vliegen.

banaankiwi_miniDag 1:  Banaan-kiwi-noten

Ingrediënten: 30 g havermout, 180 g amandelmelk, 1 banaan in schijfjes, 1 kiwi in stukjes, een handjevol noten, honing naar smaak.

Voor mij de topper van de week. Heerlijk, de combinatie van het koude en het warme. Ik had de havermout en de amandelmelk ook al de avond tevoren klaargezet op het vuur, dus qua tijdsbesteding viel het klaarmaken ook best mee.

mattentaart_miniDag 2: Mattentaart

Ingrediënten: 1 mattentaart, 1 banaan.

Sorry. Heerlijk verse mattentaartjes van bij de bakker. Ik kan er niet aan weerstaan. De wil is er wel, maar het vlees is zwak. Ik heb er dan maar een banaan bijgegeten om het nog enigszins aanvaardbaar te maken 😉

appelkaneel_miniDag 3: Appel-kaneel

Ingrediënten: 30 g havermout, 180 g amandelmelk, 1 koffielepel kaneelpoeder, 1 appel in blokjes, honing naar smaak. De bedoeling is dat je de appel min of meer meekookt. Hij mag nog beetgaar zijn.

Het receptje werd aangeprezen als “gezonde warme appeltaart”. Ik keek er dus echt naar uit, maar voor mij was het een zware tegenvaller. Nochtans ben ik echt wel dol op kaneel (in chocomelk of in de theevarianten). Ik had er zelfs niet het hele theelepeltje bijgevoegd. Ik heb de ganse voormiddag een “plakmond” gehad. Dit was niet voor herhaling vatbaar. Het ziet er op de foto ook al een keer gegeten uit, vind je niet 😉

mugcake_miniDag 4: Mug Cake

Ingrediënten: 30 g havermout, 1 banaan, 1 ei, honing naar smaak, 1 eetlepel chocoladedruppels. Snijd de banaan in plakjes en mix goed. Voeg dan het ei toe en mix opnieuw. Vervolgens ook de havermout en de honing erbij en op het laatst ook de chocoladedruppels. Plaats dit hele mengsel in een koffiekop gedurende 2 à 3 minuten in de microgolfoven. Je kan het onmiddellijk warm eten of eerst laten afkoelen.

Dit vond ik alweer een aanrader. Het duurt eigenlijk niet zo lang om klaar te maken (aangezien je toch alles in de kop mixt) en het is echt lekker. De kinderen waren wel absoluut niet enthousiast: het ruikt nogal overheersend en de oudste vond het niet bepaald een aangename geur om in te ontbijten. Ik bespaar jullie haar exacte woorden 😉

appelkiwi_miniDag 5: Appel-kiwi-amandel

Ingrediënten: 30 g havermout, 180 g amandelmelk, 1 appel in blokjes, 1 kiwi in blokjes, een eetlepel amandelschilfers, honing naar smaak.

Ook heerlijk, maar net iets scherper van smaak dan de banaan-kiwi-variant.

Ik heb ook de hele week geen last gehad van hongeraanvallen. Havermout is dus lekker én voedzaam. Ik ben er dol op, maar ik heb hier thuis wel nog niemand weten te overtuigen… Het zal deze week wel nog even afwachten worden of de combinatie ochtendrush-gezond ontbijt wel haalbaar is, maar we gaan er alvast voor…

Hebben jullie nog topreceptjes of tips? Deel ze gerust in de commentaren. Ik probeer ze maar al te graag eens uit…

Advertentie

9 gedachten over “Gezond ontbijten met havermout

  1. De mattentaart vind ik hilarisch! Verder heb ik nog nooit appel of kiwi in mijn havermout gedaan, misschien moet ik dat eens proberen maar het lijkt me zo raar… Ik doe er meestal banaan in, rozijnen en soms rood fruit (uit de diepvriesdoosjes van Albert Heijn). Succes nog!

  2. Pingback: Stiekeme (eet)pleziertjes | Tifosa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s