Goede voornemens: de januari-versie

loesjeDe eerste maand van 2015 zit erop. Tijd om een eerste tussenstand te maken na onze goede voornemens bij het begin van het nieuwe jaar. En ik zal maar meteen heel eerlijk zijn: veel heb ik er nog niet van gebakken. Herpakken wordt de boodschap voor februari.

Meer kwalitijd

Er waren een paar heel leuke nieuwjaarsfeestjes. Maar er was ook veel werk. Ondanks alle goede voornemens zaten we al heel snel terug in de dagdagelijkse stress. De echtgenoot had al meteen een paar dringende deadlines, onze kuisvrouw viel geblesseerd uit , het was een beetje pompen deze maand… Gelukkig belooft februari – voorlopig nog maagdelijk qua verplichtingen – met zijn krokusvakantie beterschap.

Minder Cola Light

Min of meer gelukt. Ik ben er voor het grootste deel in geslaagd om mijn inname te beperken tot één blikje per dag. Helaas moet ik wel bekennen dat ik de laatste week stilaan terug in mijn oude gewoontes hervallen ben: ik heb intussen toch al een keer of 5 gezondigd tot 2 blikjes per dag.

Over mijn suikerinname kan ik kort zijn: ik denk niet dat daar iets wezenlijks aan veranderd is. Het is voor mij trouwens een onmogelijke opgave om op feestjes niet aan de desserts te zitten, goede voornemens of niet 😉 Maar we onthouden enkel de gelukte dagen en zullen in februari op hetzelfde elan doorgaan.

Gezonder eten

Ik doe pogingen. Ik probeer zo vaak mogelijk te ontbijten met havermout. Daar voeg ik dan een banaan en een kiwi (en wat honing) bij. Dan heb ik meteen ook mijn fruit binnen. Maar op sommige dagen vind ik het gewoon teveel moeite om dat ’s morgens allemaal nog klaar te maken (naast de boterhammetjes van de kinderen). Ik zoek nog naar een praktische manier om alles geregeld te krijgen. Maar ik moet eerlijk zijn: als de echtgenoot verse mattentaartjes meebrengt van de bakker, kan de havermout me gestolen worden (hoewel ik het eigenlijk echt wel lekker vind).

Sporten

Dat lukt me zonder problemen. Het is intussen ook al een gewoonte geworden om zo’n 4 à 5 keer per week een uurtje te fietsen. Druk of niet, daar maak ik altijd tijd voor.

Lezen

Ik zit nog altijd in een leesdip. Ik heb deze maand wel wat romannetjes gelezen, maar niks dat het vermelden waard is. Bij een paar boeken kon ik zelfs niet het geduld opbrengen om ze helemaal uit te lezen. Ik ben het einde gaan lezen en heb dan besloten dat ik het niet meer de moeite vond om ze helemaal te doorworstelen (“Het tennisweekend” – Madeleine Wickham en “Aan de andere kant” – Jane Green).

loesje2Januari was jammer genoeg een drukke maand. Februari wordt dus de maand dat we ons herpakken 😉 En hoe gaat het met jullie goede voornemens? Hebben die de eerste maand van 2015 overleefd? Hadden jullie een goed excuus? Willen jullie jezelf herpakken? Of is het goed zoals het is?

10 gedachten over “Goede voornemens: de januari-versie

  1. Mijn jaar begon echt super maar de afgelopen week heb ik me weer te erg laten gaan met eten dus morgen weer strak opletten! Jij bent overigens goed bezig

  2. Hoi hoi. Wat die havermout betreft: ik zet ’s avonds al een pannetje op het vuur met sojamelk en havermout. Moet ik ’s ochtends gewoon even het fornuis aan zetten. Fruit snijd ik soms ook al op voorhand, en zet ik in de koelkast. Op die manier verplicht ik mezelf havermout te nemen ipv een boterhammetje met choco, zonder dat het mij ’s ochtends veel werk kost.

    Ik had geen voornemens, omdat ik even niet durfde. Ik merk wel dat er dingen ten goede aan het veranderen zijn in mijn leven. Oef.

    • Ik moet nog georganiseerd geraken. Dat is nog een serieus werkpunt… Ik ben oprecht blij voor jou dat je de dingen ziet veranderen. Ik hoop dat het zo blijft evolueren. Ik duim alvast heel erg mee…

      • Ik heb geleerd dat voorbereiding en planning de moeders zijn van het realiseren van voornemens :). Bv gezond lunchen op het werk doe ik echt niet als ik geen gezonde maaltijd plan de dag voordien, de restjes alvast in een bakje doe en een post it op de voordeur plak waarop staat dat ik dat bakje niet moet vergeten.
        Idem met dingen zoals die cola. Je kan op voorhand omschrijven in welke situaties je het wel mag (bv: nooit voor 11u ’s ochtends, nooit na 15u ’s middags, niet bij het middageten, dus enkel tijdens een pauze op het werk), en dan moet je er niet te veel over nadenken :).

  3. Ik maak mijn havermout heel makkelijk, havermout, appel in stukjes, plantaardige melk erbij en 2m40 in de micro, en dat is lekker afgekoeld tegen ik de boterhammen heb gesmeerd,….of ik kook de avond ervoor quinoa, en doe daar een appel of peer bij en dan nog wat noten, ook snel klaar,…..

  4. Mijn zoon smeert al zijn eigen boterhammen, dus dat scheelt. Havermout zet ik soms al de avond ervoor klaar in de koelkast, met soyamelk of amandelmelk, en dan doe ik er ’s ochtends nog de banaan in of diepvriesfruit van de Albert Heijn. 2 minuutjes microgolf en hop.
    Mijn voornemens starten pas over een week, na de opendeurdagen op mijn werk en het jaarlijks etentje. Er is dan toch geen tijd om te sporten en gezond te eten, en vanaf 9 februari moet dit lukken. ’t Is nodig.

  5. Pingback: Gezond ontbijten met havermout | Tifosa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s