Kusje hier, kusje daar, gelukkig Nieuwjaar…

voornemens22015 is nu toch al even bezig, het is dus hoog tijd voor mijn goede voornemens voor dit jaar. Ik wil mezelf geen onrealistische doelen stellen in 2015 en dus beperk ik mijn lijstje tot 4 – min of meer – realiseerbare idealen.

1. Meer kwalitijd, met dank aan Ruth Van Ammel voor het inspirerende begrip. In november 2013 startte ik in een nieuwe job. Het was een zwaar eerste jaar. De combinatie van het nieuwe/onbekende, het werken in shiften en mijn eigen perfectionisme maakte dat ik af en toe toch gevaarlijk dicht tegen mijn grenzen aanbotste. Ik kan ook zo moeilijk loslaten. Ik zit te vaak te veel te malen in mijn hoofd, wat maakt dat ik wel lichamelijk thuis ben, maar er niet met mijn gedachten bij ben. Zeer lastig, voor mezelf en voor mijn naaste omgeving.

Dat moet anders en beter in 2015. Maar hoe ik dit in de praktijk moet brengen, weet ik niet. Wat doen jullie om de combinatie werken-gezin te doen draaien? Hoe regelen jullie alles praktisch? Hoe scheiden jullie werk en gezin? Laat die praktische tips maar komen 😉

2. Minder Cola Light, minder suiker. Ik vrees dat ik met een Cola Light-verslaving zit. Ik ben absoluut geen koffiedrinker (helaas), maar ook ik heb mijn cafeïneshotje nodig om de dag te starten (en om de middag… en soms de avond door te komen). Dat maakt dat ik toch wel wat centilitertjes Cola Light zie passeren op een dag (soms mag je zelfs de centi- laten vallen)… Ik weet dat het niet gezond is.

Bovendien heeft Cola Light als onaangename bijwerking dat je meer trek hebt in suikers. Wat ik dus “bespaar” in calorietjes met mijn suikervrije frisdrank krijg ik in de loop van de dag door de telkens terugkerende sugarrush wel binnen in koekjes, cake, chocolade, snoepjes, chips,… Niet dat ik écht overdrijf én ik fiets meer dan genoeg om hier en daar eens te mogen snoepen, maar ik zou het allemaal wel wat gezonder willen.

De bedoeling is om stap voor stap de Cola Light-verslaving én de suikerverslaving aan te pakken. De eerste 2 dagen van 2015 heb ik de Cola Light toch al weten te beperken tot eentje. En ook de suikers bleven binnen de perken. (Was ook niet moeilijk, dankzij de indigestie van Oudjaar 😉 )

3. Gezonder leven. Dit hangt uiteraard heel erg samen met puntje 2. Ik wil de geraffineerde suikers van mijn snoepverslaving voor het grootste stuk vervangen door fruit en groenten. Ik wil graag ook terug kwaliteit in ons eten. Meer groenten en fruit, meer tijd nemen om (gezond) te koken, om af en toe te kunnen experimenteren in mijn keuken.

Blijven bewegen ook, maar dat is een goed voornemen van al een serieus aantal jaren terug dat intussen wel al een gewoonte werd. Dat komt – zolang ik gezond blijf en gespaard blijf van blessures – wel in orde 😉

4. Lezen en schrijven. 2014 was een wisselvallig lectuurjaar. Misschien heb ik gewoon te veel “shit” gelezen. Vaak was ik boeken te snel beu, las ik vlug het einde en kon ik me er niet meer toe bewegen de rest van het boek ook te doorworstelen.

Waren wel de moeite waard: “De Engelenmaker” (Stefan Brijs), “Kou uit het Oosten” (Ken Follett) en “Het spoor van de amazones” (Anne Fortier). Stuk voor stuk boeken die ik in één ruk uitgelezen heb en die ik niet voor mezelf verknoeid heb door het einde te spieken. Niet allemaal even hoogstaand en sommige hadden korter gekund of beter uitgewerkt. Maar het waren wél boeken die me zin gaven om te blijven lezen. Ligt nu al op me te wachten: “La Superba” van Ilja Leonard Pfeiffer. Straks begin ik eraan, ik verwacht er veel van.

2014 was mijn eerste blogjaar. In het “Blogboek” van Kelly Deriemaeker vond ik de nodige tips & inspiratie om de “honger naar schrijven” die er al langer was in de praktijk om te zetten. Het was als het terugvinden van een oude liefde. Tegelijk zo vertrouwd en toch weer anders. Het schrijven geeft me adem, brengt mijn denkend hoofd even tot rust en schenkt me zoveel vreugde. Ik heb genoten van de reacties, soms uit onverwachte hoek, en was vaak verrast door het plezier dat jullie halen uit mijn hersenspinsels. Het borrelt in mijn hoofd nog van de ideeën, dus we gaan nog wel even door 😉

voornemensOf  mijn voornemens allemaal realistisch zijn, valt nog af te wachten. We zullen zien eind december 2015.

Wij gaan hier in ieder geval ons best doen om er een boeiend, gedreven, empathisch, optimistisch, passioneel, gezond, sportief, creatief en liefdevol 2015 van te maken en dat wens ik jullie ook toe.

Laat de tips voor meer kwalitijd maar komen en als op 31 december 2015 zou blijken dat ik grandioos gefaald heb om iets van mijn goede voornemens in de praktijk om te zetten, dan kan ik begin 2016 deze post gewoon copypasten 😉

9 thoughts on “Kusje hier, kusje daar, gelukkig Nieuwjaar…

  1. Wat de lijn tussen werk en gezin inhoudt, dat blijft een moeilijke ook hier, soms heb ik gigantisch het gevoel nergens goed genoeg te doen,…..je wil je inzetten voor je werk, maar ook thuis. Dus ik probeer een to-do list met wat ik moet doen voor thuis en die werk ik af in mijn pauzes en ik probeer alles zo goed mogelijk te organiseren dat ik op het werk ook echt enkel werk heb. Wat werk betreft dat probeer ik los te laten, maar soms word ik ’s nachts wakker omdat ik zoveel niet mag vergeten en dan sta ik op en maak ik ook een lijstje 🙂 en dat helpt :-). Maar de grens blijft dun en ik blijf ook wel eens werk mee naar huis te nemen om af te werken.

  2. Sommige dingen zijn al heel concreet, anderen zou je nog iets concreter kunnen maken in een drietal actiepuntjes, dat werkt beter :). Veel succes ermee!

  3. Mag ik je een tip geven voor je cafeïne momentje op een dag? Ik neem dan een beker Earl Grey thee zonder suiker, doet het ook echt prima 🙂 Succes met het behalen van je doelen!

  4. “kwalitijd” wordt volgens mij het woord van het jaar voor 2015… ik voel het in m’n kleine teen 🙂
    Hier heb ik het geluk dat ik een baas heb die zelf twee pagadders heeft rondlopen thuis én de boel eerlijk verdeeld/ Die vertrekt hier dus de helft van de dagen om 4u op kantoor en laste sinds deze week ook een woensdag-thuiswerkdag in + een algemeen verbod om interne meetings op die dag te plannen, zodat iedereen de kans krijgt om die dag wat flexibeler in te richten. Geef die man een standbeeld aub en laat hem het voorbeeld zijn voor veel andere managers die tevreden teams willen!

    Cola Light? Kan ik niet mee helpen, hier is het koffie koffie koffie tot de middag. En dan de discipline om er af te blijven of ik lig nog 2u te woelen in m’n bed ’s avonds.

    Lectuur: jeej! Ik vond “De Engelenmaker” ook geweldig, alleen was de timing niet zo bijster, ik heb die namelijk tijdens m’n zwangerschap gelezen en toch een paar keer dat babybuikje in een kramp voelen schieten. Aanrader: Goodreads.com : op basis van je rating voor de boeken die je al gelezen hebt, krijg je suggesties + je kan connecteren met vrienden/gelijkgestemden om te volgen wat zij lezen.

  5. Pingback: Goede voornemens – de januari-versie | Tifosa

  6. Pingback: Goede voornemens 2015: hoe ver staan we? | Tifosa

Geef een reactie

