Verbouwplannen

De kogel is door de kerk. Wij hebben een contract voor een uitbouw! Eindelijk, want het heeft ons toch een paar jaar gekost om er samen uit te raken. Over het principe waren de echtgenoot en ik het van in het begin eens: we hadden extra ruimte nodig. Hoe we die extra ruimte zagen, dat lag wat moeilijker.

De echtgenoot ging voor een veranda. Hij zag ons in zijn verbeelding op een mooie lente-, zomer- of herfstdag al genieten in ons rieten salonnetje. Maar een salon hebben we al en ik zag het niet zitten om geld te lenen voor een kamer die we al hadden.

Mijn idee was net iets ingrijpender. Ik wou een extra kamer (met muren) zodat we onze huiskamer konden reorganiseren. We zouden dan het salon en de eetkamer verschuiven zodat we een bibliotheek-werkkamer konden integreren in onze huiskamer. Op die manier hoeft de echtgenoot niet langer apart te gaan zitten om zijn schoolwerk te doen én vormen we de huidige bureau om tot een dressing zodat we onze kleine gang wat konden vergroten door de kast eruit te halen. Jaja, voor allesomvattende projecten ben je bij mij aan het juiste adres. Je kan het ook grootheidswaanzin noemen 😉

Enfin, we raakten het dus niet eens. Jarenlang niet. Op een bepaald moment zaten we elk in onze loopgraven en werd er hier en daar wel eens een metertje terreinwinst geboekt, maar tot een beslissende slag kwam het niet. De Ijzervlakte stond onder water en de legers hielden het op wat schijngevechten na rustig.

Tot beide ouderparen een paar beslissende stappen zetten in het vredesproces. “Zet dan toch gewoon de ruimte, je kan erna nog zien wat je er precies mee doet.” En toen zagen we het licht. Het wordt niet zijn veranda (er zullen muren zijn), en ook niet overal mijn halve muurtjes (om nog een kast onder te kunnen zetten), we zijn tot een compromis à la Belge gekomen.

wijn_miniEn dan gaat het snel hoor bij ons. We hebben offertes gevraagd, inlichtingen ingewonnen en uiteindelijk ons gevoel gevolgd. We hebben de in onze ogen beste optie gekozen en een contract getekend (bij Aldera). Zijn we zeker? Ik vrees dat je dat in dit soort zaken nooit bent. (We hebben al ooit gebouwd en blijven dus een slag om de arm houden.) Maar we hebben de avond van het contract wel een flesje wijn gekraakt en er eentje op geklinkt. Op hoop van zege.

Volgende lente beginnen de bouwwerken. Ook wij zullen een serieus steentje bijdragen. En wat we precies in onze “tuinkamer” gaan doen? We hebben nog minstens een half jaar om het daarover eens te raken 😉

5 thoughts on “Verbouwplannen

  1. Ik ben blij dat ik hoor dat het alleen niet bij ons moeilijk gaat als het over verbouwingen of inrichting gaat,…….dat gediscussieer ik vind het vermoeiend,…..:-). En het is altijd een compromis,…..

  2. Fijn dat jullie er toch uitgeraakt zijn. Ik ben al benieuwd naar het resultaat! Bij ons zorgt dat nog voor relatief weinig wrevel, hoewel ik mij nu wel zorgen begin te maken omdat er nog niks in orde is voor de komst van de baby binnen een goede twee maanden…

  3. Pingback: De tuinkamer is af! | Tifosa

Geef een reactie

