5 boeken die mijn leven veranderden

bib_miniDe originele opdracht in het kader van project blogboek was “schrijf iets over 5 boeken die je leven veranderden”. Ik heb daar heel lang over zitten nadenken. Ik ben immers een leesveelvraat.

Ik lees constant. Van de krant, over tijdschriften, tot allerlei sites, maar ook boeken. Veel boeken. Zeker niet altijd hoogstaande literatuur. Soms wil ik gewoon een licht tussendoortje. Op andere momenten wil ik graag iets om mijn tanden in te zetten.

Jeugd

Ik lees al zo lang ik me kan herinneren. Een bibliotheekbezoek vroeger leverde me telkens 5 boeken op, waarvan ik er dan dezelfde avond nog een paar uitlas. Als een boek goed is, dan ben ik ook een paar uur van de wereld. Dan duik ik helemaal onder in de wereld van mijn verbeelding en hoor of zie ik niets meer. Ons moe zei vroeger altijd dat als er op dat moment een bom naast me zou ontploffen, ik het niet gehoord of gezien zou hebben.

Koffertje vol dromen, Standaard BoekhandelHet eerste boek dat ik me herinner is “Een koffertje vol dromen”. Dat was mijn lievelingsboek als kind. Uren hebben mijn ouders me daaruit voorgelezen. In mijn tienerjaren hebben “Het dagboek van Anne Frank”, “Het meisje met de ster” en de hele TOP-reeks indruk op mij gemaakt.

Vooral Johan Ballegeer met “Geen meiden aan boord”, “Lien gaat naar Amerika” en “Célines grote oorlog”  en uiteraard “Duet met valse noten” van Bart Moeyaert zijn me bijgebleven. Al vergeet ik allicht nog een heel pak hoogvliegers uit die legendarische TOP-reeks (o.a. Paul Kustermans meen ik me ook nog te herinneren).

Mijn ouders hebben al onze jeugdboeken bijgehouden en toen de dochters begonnen te lezen, werden ze van de zolder gehaald en terug in de boekenkasten gezet. Ook de oudste heeft “mijn” bibliotheek van vroeger al flink geplunderd, met wisselend succes. Blijkbaar doorstaat toch niet alle jeugdsentiment de tand des tijds 😉

 Studies

liaisons dangereuses

Als boekenliefhebster kon ik niet anders dan een literaire richting gaan studeren. Het werd voor mij Romaanse Talen. Ontzettend veel Franse literatuur heb ik gelezen. Hoogtepunten én mindere werken. Maar als ik er dan toch eentje uit moet kiezen, dan is dat voor mij “Les Liaisons dangereuses” van Choderlos de Laclos.

Ik had de film (uit 1988 met o.a. Glenn Close, John Malkovich en Michelle Pfeiffer) ooit al gezien en dat was zeker geen slechte film, maar toen las ik het boek. Nooit gedacht dat er zoveel passie, onschuld, schuldgevoelens en intriges van het papier kunnen spatten, in brieven. Na het lezen van het boek (het was – als ik me nog goed herinner – verplichte lectuur in 2e kan Romaanse) werd er een filmvoorstelling georganiseerd door het presidium (voor zij die niet de tijd hadden het boek te lezen). Ik weet nog dat ik toen diep teleurgesteld was. Is het dat maar? Al die nevenintriges herleid tot enkel dat?

De boeken die ik zeker niet mag vergeten, zijn degene waaraan ik 3 jaar van mijn leven gewijd heb (ik had een thesisjaar). “Les Lettres Portugaises” en “Les Lettres de Mlle De Lespinasse”. Ik was naar de prof Franse Letterkunde gestapt met de vraag: “Ik lees graag liefdesromans, kan ik daar niets mee doen voor een thesis?” Beide briefromans beschrijven het verloop van een relatie tussen de briefschrijfster en haar minnaar. Het ene werk is literair (dus verzonnen), het andere is authentiek. Maar op het moment dat de relatie afspringt, is er geen verschil meer tussen beide romans. Dan verliest de authentieke schrijfster haar grip op de realiteit en kan je stilistisch geen verschil meer zien tussen het imaginaire en het authentieke…

Kids

ChocolatDe enige periode in mijn leven dat ik een tijdlang geen boeken gelezen heb, was tussen de geboortes van mijn twee kinderen. Het laatste boek dat ik las voor de geboorte van de oudste was “Chocolat” van Joanne Harris.

Gekocht door de echtgenoot in de periode dat ik thuis op de komst van onze eerste baby wachtte. Zo was hij zeker dat ik af en toe toch wat rust nam. Mooi boek, ik heb het later nog eens opnieuw gelezen. Uitstekende verfilming ook, met Juliette Binoche en Johnny Depp.

 

Da Vinci CodeHet heeft daarna toch een dikke 3,5 jaar geduurd vooraleer ik opnieuw een boek in mijn handen kreeg om effectief te lezen. Tijdens de kerstvakantie, bijna een jaar na de geboorte van de jongste, ben ik aan de hype van dat jaar begonnen: “De Da Vinci Code” van Dan Brown. Ik heb het in één ruk uitgelezen, ik geloof in een dag of 3. Zeer slim geschreven. Korte hoofdstukken, die telkens op een vraag eindigen, waardoor je verder wil en blijft lezen. Is het hoogstaande lectuur? Neen, maar het is wel spannend.

Ook “Het Bernini Mysterie” had datzelfde effect. In zijn latere boeken heeft Dan Brown mij niet meer kunnen verrassen (je hebt zijn manier van werken door), maar ik blijf hem wél dankbaar dat hij mij na de komst van de kinderen weer aan het lezen gekregen heeft.

Hoogtepunten

Ik heb de laatste jaren constant boeken gelezen. Ik schat dat ik makkelijk een 30 tot 50 boeken per jaar lees. Ik lees ook op mijn hometrainer, tijdens mijn uurtje fietstraining. Lichte lectuur. Een verhaaltje waarvan je weet dat het goed afloopt en waar je niet constant je aandacht moet bijhouden 😉

Val der titanenToch springen er de afgelopen jaren een aantal aanraders uit. De “Millennium-trilogie” van Stieg Larsson, de “Hongerspelen-trilogie” van Suzanne Collins, “Sashenka” van Simon Montefiore, John Boyne met o.a. “De jongen in de gestreepte pyjama” en “Het winterpaleis”, Ken Follett met o.a. “Val der Titanen” en “Pilaren van de aarde”,… Al deze boeken hebben me op een of andere manier geraakt. Vaak lieten ze me niet los en zat ik nog een aantal dagen of weken na de lectuur te herkauwen.

Laatste boek

BlogboekHet laatste boek dat ik uit heb, is “Blogboek” van Kelly Deriemaeker. Een toppertje, omdat het me eindelijk eens deftig werk heeft laten maken van mijn eigen blog. Op een min of meer georganiseerde manier. Kelly Deriemaeker is georganiseerd, ik probeer dat toe te passen op mijn gestructureerde chaos. Soms lukt het beter dan anders…

Het “Blogboek” heeft me inspiratie gegeven (zie #projectblogboek) en het is ook gewoon een mooi boekje om door te bladeren. Met leuke lijstjes en massa’s praktische tips. Eindelijk een doe-het-zelf-boek mét effect 😉

De Top Vijf

  1. Choderlos De Laclos – Les Liaisons dangereuses
  2. Stieg Larsson – Millennium-trilogie
  3. Bart Moeyaert – Duet met valse noten
  4. Kelly Deriemaeker – Blogboek
  5. Dan Brown – De Da Vinci Code

Dit zijn allicht niet de 5 allerbeste of allermooiste of literair meest hoogstaande boeken die ik in mijn leven gelezen heb. Maar het zijn wel 5 boeken die mijn leven beïnvloed hebben. Die gelinkt zijn aan mooie of moeilijke periodes in mijn leven. Die me deden genieten van het lezen of die me aanspoorden om mijn leven een nieuwe wending te geven.

Het is echter al een tijdje geleden dat ik nog eens een boek las dat me helemaal in vervoering bracht, dat me de tijd deed vergeten, dat me helemaal deed opgaan in het verhaal… Stuur dus gerust jullie suggesties door. Welke boeken moet ik zeker nog lezen? Welke boeken hebben jullie geraakt? Laat het met gerust weten, ik test met plezier jullie toppers zelf uit…

5 gedachten over “5 boeken die mijn leven veranderden

  1. Goh…Een goed boek. Dat is zo persoonlijk, nietwaar? Ik heb net weer een chicklit van formaat gelezen. Nu begin ik weer aan een Defloke. Zo wissel ik af. Ik heb dat nodig om in slaap te geraken, dus zelfs na de geboorte van de oudste (momenteel nog de enige, trouwens) ben ik nooit echt gestopt met lezen… Ofwel had ik ‘Hoerechance’ met dat kind van ons, dat kan ook…

    • Herkenbaar: ‘Een koffertje vol dromen’ is ook een erfstuk van mij voor onze kindjes. ‘Geen meiden aan boord’ en ‘Duet met valse noten’ heb ik meermaals ontleend bij de bib. Ook ‘Chocolat’ en de trilogie van Stieg Larsson staan uiteraard te pronken in onze boekenkast… En ook super herkenbaar: af en toe een boek om je tanden in te zetten, af en toe een luchtig tussendoortje… Toffe blog!
      De boeken van Ann-Marie Macdonald en Donna Tart hebben mij ook erg kunnen bekoren!

  2. Hey Nele, steengoeie Top 5, inderdaad! Ik ben nu bezig in 1q84 van Haruki Murakami. Er zijn 3 delen en ik ben nu net aan het derde deel begonnen. Ik lees eerder in vlagen, maar deze boeken zijn toch snel uit!!

Plaats een reactie