Georganiseerde septemberchaos

wasmand_miniSeptember is voor ons een zware maand. Mijn leraar-echtgenoot en de kinderen schieten na een vakantie van 2 maanden weer in actie, zowel op school als met de hobby’s. Het is een moeizame overgang. Het tempo omhoog trekken kost ons minstens een maand.

Bovendien werk ik avond- en weekendshiften en had ik het lumineuze idee om er deze maand 2 te plannen. Die fout zal ik geen tweede keer maken 😉 Gevolg: het huishouden blijft liggen en beide ouders raken al na een paar weken uitgeteld. Het erge is dat dit scenario zich al een paar jaar herhaalt en we leren het blijkbaar niet.

Maar nu moet het gedaan zijn! We pakken de septemberchaos aan… met een paar goede voornemens voor een perfectionist als ik:

  1. Soms laten we de boel gewoon de boel. Helaas, de kast en de salontafel liggen overhoop en dat zal allicht zo blijven tot de kuisvrouw terug komt.
  2. We vragen hulp. Om de één of andere gekke reden krijg ik de strijk elk weekend bijgewerkt op één mand na. Ik heb dan telkens het goede voornemen om dat een avond in de week te doen, maar dat komt er nooit van en dus begin ik het volgende weekend met een mand extra… om dan weer te eindigen met één mand over. De hulp inroepen van de (schoon)mama is dan écht geen schande.
  3. We maken keuzes. Wil ik die laatste mand strijken of wil ik liever fietsen? (Fietsen). Wil ik de living opruimen of bij de kinderen in de zetel zitten? (In de zetel zitten). En we voelen ons niet schuldig.
  4. We plannen – ook als het druk is – datetime én metime in, zodat we af en toe nog even kunnen ademhalen.
  5. We doen een middagdutje om wat slaap in te halen en genieten daar héél erg van.
  6. We laten ons niet verblinden door de ogenschijnlijk perfect geoliede levens van anderen.

Lukt dit? Niet altijd… Maar waar maken we ons druk om? Morgen is het oktober en dan is de septemberchaos sowieso voorbij. Dan beginnen we aan de oktoberchaos 😉

Geef een reactie

