Zot van lezen

10359557_10152268351348026_8144293708296413635_nIk beken: ik verslind boeken. Meer zelfs, ik ben een leesveelvraat. Ik lees altijd en overal. Ben ik de verschillende nieuwssites niet aan het checken, dan vind je me verdiept in de krant of een tijdschrift of zit ik met mijn neus in een boek. Lezen is even ontsnappen en in een andere wereld duiken. Dat mag je in mijn geval ook letterlijk nemen: als ik lees, gaat de wereld aan mij voorbij. Een goed boek verdringt al het andere naar de achtergrond: ik hoor of zie niets anders meer…

Lezen is dan ook genieten. Meestal toch. Wat onderwerpen betreft, ben ik niet zo veeleisend. Ik lees autobiografieën, oorlogsverhalen, thrillers, politieromans, chicklit,… als het maar meeslepend is én goed geschreven. Doodjammer vind ik het als ik een boek voor het einde wegleg omdat het me niet kan boeien. “Vijftig tinten grijs” bijvoorbeeld was voor mij een totale afknapper. Saai, doodbraaf, voorspelbaar én met inhoudelijke “onnauwkeurigheden”. Zo bleek het hoofdpersonage halverwege het boek ineens een andere oogkleur te hebben. (Ik bleek dan ook het deel van de vampierentransformatie compleet gemist te hebben ;-)) Deel 2 en 3 heb ik dan ook wijselijk aan mij laten voorbijgaan. Toch ben ik vrij zeker dat alles wel goedgekomen is én dat Christian Grey zich uiteindelijk wel zal ontpopt hebben tot de ideale man…

Nog steeds bovenaan mijn favorietenlijstje staat de Millenniumtrilogie van Stieg Larsson. Warm aanbevolen! Ondanks de vele pagina’s lezen ze bijzonder vlot én blijft het verhaal boeien van begin tot einde. Af en toe een paar keer compleet op het verkeerde been, maar dat hoort erbij… Hoofdpersonages met een hoek af, aangrijpend met een zwart randje, maar je blijft lezen. Uitstekende verfilming ook als je de Zweedse serie-versie neemt.

Laatste tip: De Hongerspelen-trilogie. Prik door het adolescentenlaagje, kijk verder dan de Peeta-Katniss-Gale-driehoek en geniet van de onderhuidse maatschappijkritiek, de dubbele bodems, de duidelijke historische verwijzingen. Lees eerst de boeken en bekijk dan de films. De verfilming permitteert zich veel dichterlijke vrijheid maar is – ondanks of dankzij – steengoed.

Geef een reactie

